گرافیک کامپیوتری با استفاده از OpenGL - دوره آزاد ( مجازی )

گرافیک کامپیوتری با استفاده از OpenGL

پیش ثبت نام

نام دوره: گرافیک کامپیوتری با استفاده از OpenGL - دوره آزاد ( مجازی )

شرح مختصر:

گرافیک کامپیوتری جایگاهی غیر قابل اغماض در علوم کامپیوتر پیدا نموده است لذا هر دانش آموخته رشته های مرتبط با کامپیوتر باید دارای دید درست و مناسبی نسبت به مقولات با این زمینه داشته باشد. داشتن دیدگاه ریاضی قوی در کنار تسلط بر نحوه پیاده سازی این مفاهیم در قالب زبان های برنامه نویسی از الزامات درک گرافیک کامپیوتری می باشد. متاسفانه با کمبود منابع فارسی که به شکلی روان و پایه ای این دو دیدگاه ریاضی و برنامه نویسی را توضیح داده باشد مواجه هستیم لذا در این دوره مفاهیم گرافیک کامپیوتری هم در قالب مفاهیم ریاضی و در کنار آن با استفاده از OpenGL با مثال ها و پروژه های کاربردی متنوع شرح داده خواهد شد.

یادگیری مفاهیم گرافیک کامپیوتری با استفاده از رابط گرافیکی OpenGL تحت کامپایلر C++ بدون داشتن اطلاعات قبلی در مورد گرافیک کامپیوتری از اهداف اصلی این دوره خواهد بود.

برای ورود به عرصه های چون تولید بازی کامپیوتری (به خصوص تحت موبایل) داشتن اطلاعات قوی در زمینه OpenGL ضروری می باشد. در حال حاضر اشتغال در زمینه علوم کامپیوتری در ایران به سمت فناوری های مبتنی بر موبایل در حال حرکت است. از طرف دیگر بازی ها و محصولات گرافیکی مرتبط با موبایل جایگاه و نقش مهمی در این جهت گیری خواهند داشت. لذا دانش لازم برای خلق چنین محصولاتی می تواند جایگاهی تعیین کننده در زمینه کارآفرینی افراد داشته باشد.

مدت دوره: 12 ساعت

شروع: لازم به ذکر است که زمان دقیق شروع دوره پس از به حد نصاب رسیدن ثبت نام کنندگان ( ۲۵ نفر ) از طریق سایت و تماس تلفنی اعلام خواهد شد

هزینه: 500000 ریال

( در مرحله اول، پیش ثبت نام دوره آموزشی با مبلغ ۱۵۰،۰۰۰ ریال ازطریق لینک مربوطه انجام می گردد و مابقی مبلغ دوره پس از مشخص شدن زمان دقیق شروع دوره از طریق لینک ثبت نام قطعی دریافت خواهد شد )

مدرس: محمد غمگسار - آخرین مدرک تحصیلی: کارشناسی ارشد

سرفصل درس:

درس یکم: آشنایی با مقدمات OpenGL

آشنایی و نصب OpenGL تحت C++

ساختار برنامه نویسی OpenGL در C++

دید دوبعدی

دید پرسپکتیو و دید متعامد glFrustum و glOrtho

اشکال اولیه در OpenGL (GL-PONTS, GL – LINES)

بافر و تکنیک های مربوط به عمق

ترسیم منحنی های پارامتری

حل مثال ها و تمرینات تکمیلی

درس دوم: تکنیک های مفید در OpenGL

نوشتن متن در حالت گرافیکی

توابع مربوط به ویژگی خط OpenGL

کار کردن با موس

کار کردن با صفحه کلید

ساختن منو

چند پنجره ای

View Port

توابع آرایه پیکسل

فهرست های نمایش با OpenGL

حل مثال ها و تمرینات تکمیلی

درس سوم: تبدیلات هندسی و پویانمایی

انتقال

Scaling

ترکیب تبدیلات هندسی

ماتریس مدل – نما و پشته

اشکال پایه سه بعدی در OpenGL

پویا نمایی و بافر مضاعف

پویا نمایی تعاملی

پویا نمایی خودکار

فیزیک و گرافیک

تنظیمات دوربین در OpenGL

حل مثال ها و تمرینات تکمیلی

درس چهارم: نورپردازی در OpenGL

مفاهیم پایه در نورپردازی

تابع منبع نوری نقطه ای در OpenGL

مشخص کردن موقعیت و نوع منبع نوری OpenGL

مشخص کردن رنگ ها ضرایب تضعیف شدت تابش برای منبع نوری

پارامترهای نورپردازی جامع در OpenGL

تابع ویژگی – رویه در OpenGL

حل مثال ها و تمرینات تکمیلی

درس پنجم: الگوریتم های مرتبط با گرافیک کامپیوتری

الگوریتم های ترسیم خط

الگوریتم ترسیم دایره

الگوریتم عمومی برای پر کردن چند ضلعی محدب به روش پویش خطی

الگوریتم های برش دو بعدی (الگوریتم کوهن – ساترلند و الگوریتم لیانک ارسکی)

الگوریتم های برش سه بعدی